Dalmatië

10 juli 2015 - Pakostane, Kroatië

In 2015 hebben we onze eerste grote kampeerreis samen gemaakt naar Kroatië. Onze reis begon in de zuidelijke streek Dalmatië.

Camping aan de kust van Pakoštane
We hebben twee weken op de Nederlandse camping Autocamp Marin gekampeerd. Deze camping is echt een pareltje. Geen bijzonderheden als animatie, zwembad of een sportveld. Wel een kampeerplek direct aan zee (2 minuten lopen vanaf je kampeerplek). Vanaf de camping loop je met een trap naar het strand, waar je de prachtig schone en blauwe Adriatische zee vindt. Aan de rechterkant ligt een redelijk druk kiezelstrand. Loop je naar links dan vind je rustige beschutte plekjes waar je heerlijk privé kunt zonnebaden en zwemmen. Je kunt wandelend naar het centrum van Pakoštane, waar je gezellige eettentjes en terrasjes hebt.

Wandel 's avonds rond zonsondergang eens langs de promenade. Af en toe krijgt de lucht een prachtige paarse gloed.

De camping heeft voldoende schaduwplekken door olijfbomen. De olijfbomen zorgen voor een sfeervolle kampeerplek. Het stel dat de camping runt, Fred en Marica, zijn heel gastvrij en willen je met alles helpen. Fred is Nederlands, Marica is Kroatisch. Ook Marica spreekt vloeiend Nederlands.

Dichtbij Pakoštane ligt de stad Biograd na Moru. Hier gingen we vooral naar de supermarkten. Pakoštane is een ideale uitvalsbasis voor alles wat Dalmatië te bieden heeft.

De Adriatische zee
De Adriatische zee maakt alles in Kroatië nog mooier. De zee heeft een prachtige, unieke kristalheldere blauwe kleur. De Kroaten zijn met name gek op kiezelstranden, omdat daar de zee op zijn mooist is. De zee is kristalhelder, alles op de bodem is zichtbaar.

Een absolute aanrader is het meenemen van een snorkel-set. Op de bodem van de Adriatische zee vindt je een scala aan flora en vissen. Zorg dat je waterschoenen meeneemt, want de kans is erg groot dat je anders wordt gestoken door een zee-egel.

Wil je toch een zandstrand bezoeken dan moet je deze van te voren uitstippelen. Ze zijn er wel (zie verderop dit artikel), maar absoluut in de minderheid.

De Adriatische zee is prachtig bij zonsondergang. Elke avond heb je kans de zon onder te zien gaan in de kristalheldere zee.

Wanneer je de beroemde kustweg Jadranska magistrala rijdt zie je de kust op zijn mooist. Overal langs deze route kun je stoppen om even te zwemmen in de zee. De kust is rijk aan honderden (dan wel niet duizenden) afgelegen strandjes en baaitjes.

Eiland: Vrgada
Uniek in Kroatië zijn de vele eilandjes die je per (taxi)boot kunt bezoeken. Vanaf Pakoštane is het eiland Vrgada bereikbaar. Voor slechts een paar euro vertrek je per boot naar dit eiland. Dit eiland bezoek je met name voor het mooie rustige strand. Het strand ligt tussen een aantal eilanden in, waardoor het er net wat koeler is en je meer schaduw hebt. Hier kun je erg prettig zwemmen en zonnebaden. Het eiland heeft ook een aantal restaurantjes. Natuurlijk is het boottochtje ook al heerlijk.

Frankso Jezero
In Pakoštane vind je het natuurgebied Vransko Jezero. Het meer verschillende uitkijkposten waar je ongerept natuur op afstand kunt bekijken.

Stad: Zadar
Veertig minuten van onze camping ligt de stad Zadar. Bekend om zijn mooie zeeorgel, en het spectaculaire solarlicht aan de kade van de zee genaamd "De groeten van de zon". Zadar is ook bekend om zijn prachtige zonsondergang. Veel mensen staan hier 's avonds op de kade toe te kijken hoe de oranje zon de zee in zakt. Het is dan ook aan te raden om 's avonds naar Zadar te gaan. 's Avonds is de stad mooi verlicht. Maar ook overdag is Zadar erg mooi. Het heeft een mooi oud stadscentrum, met vele straatjes waar je lekker door kunt slenteren en terrasjes waar je kunt luisteren naar straatmuzikanten die de typische Dalmatische muziek spelen.

Eiland: Pag
Omdat we Zadar zowel overdag als 's avonds wilden bezoeken, reden we ondertussen naar het eiland Pag. Je bereikt dit prachtig eiland met een grote brug. Nog voor de brug kun je onder het genot van een snack en drankje genieten van een fantastisch uitzicht. Het eiland staat bekend om haar geitenkaas. Je vindt dan ook verschillende verdwaalde kaaskraampjes langs de weg.
Het eiland wordt wel eens vergeleken met een maanlandschap. Het is er heel kaal en wij zagen er relatief weinig mensen. Je zult het echt eens met eigen ogen moeten bekijken.

Op het eiland bezochten we een kiezelstrand en het beroemde zandstrand Zrce Beach. Pag is een tip om eens te bezoeken als je in de buurt bent van Zadar.

Stad: Split
Split was onze verste reis vanaf Pakoštane, 1 uur en 30 min. Rijd je echter een deel van de beroemde kustweg Jadranska magistrala met prachtige vergezichten, dan voelt 1:30 uur als een relatieve korte autorit. We parkeerden net buiten de haven waar we nog een kleine 10 minuten moesten lopen. Bij de badplaats van Split kun je gratis parkeren.

Split is een stad vol Romeins karakter. De stad is bekend van de beroemde serie Game of Thrones (net als Dubrovnik). De stad heeft mooie Romeinse bouwwerken waar af en toe Romeinse schouwspellen worden gespeeld, een ondergronds museum en een authentieke markt. Alleen alle oude gebouwen zijn al prachtig om te zien. Verder heeft Split een grote haven, waar vele boten naar grote steden vertrekken. Ook heeft Split een heerlijk zandstrand, iets wat je in Kroatië weinig tegenkomt. De meeste stranden zijn namelijk kiezelstranden.
In de stad zelf vonden we verder goed gekoelde terrasjes met watersproeiers waar we na wat slenteren konden uitrusten. Bij diverse bouwwerken zagen we studenten verkleed in Romeinse gewaden. We zijn met twee jongens op de foto gegaan voor de prijs van een biertje.

Tip: scoor in de binnenstad een grote fles gekoeld water in een supermarktje.

NP: De Krka watervallen
Dalmatië heeft veel mooie Nationale parken. We bezochten die week verschillende Nationale parken. Als eerst bezochten we het Nationaal park Krka.

Bij aankomst werden we vanaf de parkeerplaats met een bus naar beneden gereden. Vanaf daar maakten we een wandeling door de bossen van het nationale park, waar we de Krka watervallen van verschillende plekken bekeken.

Het hoogtepunt van het nationale park vonden wij het zwemmen bij de watervallen. Vergeet dus niet je zwemkleding mee te nemen! Niet alle mensen denken hieraan. Zelfs rond de topdrukte net na de middag kun je nog prima zwemmen bij de waterval. Toch is het belangrijk het park al vroeg te bezoeken. Je vermijdt dan de files rond de ingang, de eettentjes en op de wandelpaden. Wij waren er rond 9 uur 's ochtends en hebben er tot 's middags rondgelopen. Dat was zelfs in het hoogseizoen prima te doen.

Stad: Šibenik
De stad Šibenik staat bekend om De kathedraal van St. Jacob. Deze staat op de werelderfgoedlijst. Veel hebben we niet van deze kathedraal gezien, omdat deze destijds in de steigers stond.

Verder heeft de stad een mooi oud centrum. Šibenik is een mooie en sfeervolle stad, maar wij vonden het persoonlijk niet de mooiste stad die we hebben ontdekt aan de Adriatische kust.

NP: Excursie Kornati eilanden
Als je in Dalmatië bent geweest, moet je ook de Kornati eilanden hebben bezocht. Vanaf onze camping in Pakoštane werd een trip naar de eilanden georganiseerd voor €35 per persoon. Ook buiten de camping kun je deze excursie boeken. Wandel 's avonds door Pakoštane. Je vindt aan de rand van het water de organisatie die deze excursie aanbiedt.

We vertrokken 's ochtends en bezochten verschillende eilanden. We gingen met een comfortabele (redelijke grote) boot waar je zowel binnen als buiten op het dek kon zitten. Onderweg genoten we van het uitzicht van de de prachtige Kornati eilanden. Er waren voldoende drinken en snacks aan boord. Op het eerste eiland zwommen we in een meer met Dode zee effect. Door de hoeveelheid zout in het water blijf je op het water drijven. Op het eiland kon je lekker wandelen en van de natuur genieten, of natuurlijk zwemmen in de Adriatische zee.
Op het tweede eiland kregen we een typisch Dalmatisch gerecht te eten. Er was keuze uit verse vis en varkensvlees van de spies. Er was ook genoeg tijd om te zwemmen.
Mooi op dit eiland waren rotskliffen naast de zee.

Op de terugweg naar Pakoštane hebben we dolfijnen gespot die rondom onze boot zwommen en af en toe een sprongetje boven water maakten!

Tips:

- Zorg voor goede waterschoenen. Je vindt in de zee veel zee-egels (behalve bij zandstranden) waar je echt niet met blote voeten op wilt staan. Met de waterschoenen merk je er niets van.

- Ga je met de tent, koop dan rotspennen. Alleen deze pennen komen door de harde Kroatische grond.

- Drink genoeg water. In de 4 weken dat wij in Kroatië verbleven was het erg warm, vaak met temperaturen boven de 40 graden. In de steden en dorpen kun je goedkoop gekoeld water kopen bij de kleine supermarktjes.

- Neem altijd zwemkleding mee als je op pad gaat. Zoek op het heetst van de dag verkoeling in de zee, het zwembad of een meer. Langs de kust kun je vrijwel overal stoppen om te zwemmen.

- Om een zonnesteek te voorkomen: koop een zonnehoed(je) of een pet. Wij vonden ze in bijna elke plaats op elke markt.

- Schaduw is erg belangrijk als je gaat zonnen of zwemmen. De action verkoopt een compacte parasol. Koop ook een grondpen voor je parasol, anders is het onmogelijk je parasol in de grond te krijgen.

- Rijd bij uitstapjes zoveel mogelijk de Jadranska magistrala. Deze route verbaast je keer op keer met prachtige vergezichten. Rijd ook eens 's avonds deze weg. Je ziet dan in de verte allerlei verlichte stadjes.

- De Kroatische kust leeft van tourisme, maar Kroätie is nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Italië. Toeristische attracties als taxiboten zijn erg goedkoop en lijken daardoor soms 'too to be true', maar dat zijn ze niet. Laat dus vooral je Hollandse nuchterheid soms even varen en geniet van de leuke extraatjes die de kust je biedt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade